– Marketing portal PU
Poreska uprava u svojoj marketinškoj relanosti sve ima razrađeno, a ono što Vi i mi imamo je situacija u kojoj svi imamo jedan jadan “portal” PU koji samo ponekad radi, a i tada ne baš tačno.

– Test period PU
Mesecima već, iz dana u dan, menjaju i uputstva i način rada i ne ide im baš, ali mi nismo mogli više da čekamo da se stabilizuju pa je pred Vama verzija u kojoj imate “test” obračun isplata, što inače ne radimo. Kako rekosmo u decembru prošle godine, amateri su se umešali u posao i uz svu našu dobru volju, ne možemo napraviti nešto stabilno i konačno. Oni menjaju pravila rada na dnevnom nivou tako da smo svi zajedno osuđeni na to da ih trpimo pod pretnjom kazni i da i mi pravimo “test” izdanja koja danas važe, a sutra možda. Da se ovo dešava negde druge, slatko bi se smejali neslanim šalama, a ovako, pošto se dešava svima nama, i nije naročito duhovito.

– Zakon obavezuje na XML
Zakonski smo svi u obavezi da predamo XML PPP PD obrasce na njihovom portalu koji, kada na njemu ne piše nešto u vezi sa “javom”, i kada izvoli funkcionisati, ne funkcioniše kako treba. Usput, koliko bi Vi trpeli da Vam Lidder tako “radi” i da traži da se instalira sve i svašta svaki drugi put kada ga startujete? A njih trpite? Nazovite svoje gransko udruženje i napravite pritužbu.

– Tehnička podrška PU i ND
Do kraja meseca je potrebno, po Zakonu, predati PPP PD obrasce u XML formatu, a njihov prihvatni deo kojim bi trebalo da se izbegnu sve neprijatnosti za Vas kao korisnike nisu napravili, pa datoteke koje Lidder automatski pravi nakon obračuna morate ručno da “uploadujete” na njihov portal. Ako ste vični radu u različitim browserima i instalaciji i podešavanju java komponenti i “security levela”, na šta su Vas eventualno mogli naviknuti neke banke koje imaju sličan kvalitet i način rada softvera, nećete imati problema. Ukoliko niste vični svemu navedenom, ali ste uspešno preživeli instalaciju sertifikata, kontaktiraćete njihovu ljubaznu podršku uz čiju pomoć ne bi trebalo da imate problema! Kod njih sve radi. Mi želimo da pomognemo ali naša tehnička podrška je dimenzionirana za davanje podrške za dobro napisan sistem, a ne za ono što su oni smislili, tako da je potrebno da budete strpljivi kada nas zovete… Redom svima objašnjavamo kako treba da zovu njihovu tehničku podršku, pa su nam telefoni zauzeti… šalimo se malo, ali, malo se i ne šalimo…

– Pozitivna strana
Celu situaciju treba pogledati i sa pozitivne strane: Test datoteke koje ćete slati služe tome da se oni vežbaju i gledaju kako im sistem pada svaki put drugačije, i baš zato Vi ne morate da budete u strahu od toga kako će te prijave proći, jer, kako god da prođu i tako služe njima za test, a ne kao stvarni podatak. U našoj realnosti, sve i dalje ide po starom i stari dobri obračun zarada funkcioniše kao i do sada, a zadužujete se predajom papira na šalter, pa kako Vam prekucaju – tako Vam bude – sigurno sa nekom greškom – kao i do sada. I novi sistem stalno nešto greši, ali makar isto greši svima, pa je bolji. Za svo to vreme, Vi vežbate: malo vežbate snalaženje u potpuno novom i modernom grafičkom okruženju pri samom radu sa obračunima isplata, malo vežbate predaju XMLa bez straha od grešaka.

– Novi obračun isplata
Novi obračun isplata je tu da zameni stari obračun zarada koji je dobro poslužio prethodnih 20 godina. Obračun isplata se dobija komandom Ctrl+Q iz glavnog menija ili iz menija servis/razno/obračun isplata i biće u “test” režimu dok u tom režimu bude portal Poreske uprave, što je po njihovim rečima još koji mesec, a tek nakon toga će prijave biti predavane “za stvarno”. Ove “za kobajagi” se neće računati. (Prim.aut: Da mi je neko nekad ranije rekao da će reči kao što su “kobajagi” stajati uz “elektronska poreska prijava” i “obračun isplata” ne bih dobro mislio o njemu)

– Novi kontni okvir
Pored ovolike priče i medijske buke oko realnosti poreske uprave koja nije ista kao i naša realnost, mnogima je promakao novi kontni okvir koji je, kao i više puta do sad, izašao sa rokom važnosti od “dan ranije od štampanja pravilnika”, na šta smo navikli i što Lidder ima ugrađeno kao mogućnost. U svakom slučaju, izmene u njemu su činjene bez nekog cilja, pa tako imamo par estetskih izmena bez praktične svrhe: Mi smo sa ovom verzijom poslali predlog liste preknjižavanja, koju treba eventualno doraditi i pustiti “preknjižavanje” koje zapravo “pretvara” sva knjiženja od 01.01.2014 kao da su rađena po novom kontnom okviru od kad kontni okvir i važi. Dakle, nema “zatvaranja kartica” i preknjižavanja na nove i time gubljenja na kontinuitetu podataka i gubljenja vremena, već se sve odvija za par minuta koliko je potrebno da pregledate i sredite listu (u koju ulazite sa X dok ste u kontnom planu) te da zatim pustite promenu kontnog okvira po toj listi komandom Q. Naravno, radi Vaše sigurnosti, a i za slučaj da se predomislite, dobro bi bilo snimiti arhivu firme pa uraditi navedeno. U helpu za kontni okvir imate objašnjenje postupka i komandi, a osnovna preporuka je da ovu operaciju NE radite dok ne izvršite usaglašenje početnih stanja, a možda i duže, dok ne propišu i nove obrasce koji sleduju, a koji su u vezi sa kontnim okvirom.