znak-pitanja_knjigovodstveni program_Lidder

Vodič koji Vas u 4 duža koraka vodi do konkretnog rešenja


Korak 1. Sagledajte ponudu


U kratkom googlanju će se samo u Srbiji naći preko 200 aktivnih proizvođača poslovnog softvera gde je svaki od softvera i automatski i OnLine i modularan i ERP i CRM i DMS i HRM i WMS i DSS i SCM, ITD, i onaj koji koristi ceo svet i makar 50% firmi u Evropi. U isto vreme je softver i OnCloud (tamo negde su i podaci i program, dok plaćate i kada Vam dobro radi internet…) i OnPremisses (samo dovedete optičke linkove, instalirate servere i još desetak stvari kod Vas u firmi i to je to…), i jedinstven (samo sad i samo kod Vas i nikad i nigde više!) i široko rasprostranjen (isti takav u upotrebi kod više desetina hiljada!), i modularan (finansijsko, robno, materijalno, fakturisanje, evidencije…) i integralan (finansijskorobnomaterijalno?), i da je sa jako dugom tradicijom (postoji već godinu dana!) i da je rađen uz pomoć najnovijih tehnologija (u najnovijem rapidom razvojnom alatu, iako ga ima na 10.000 mesta minimum i to godinama?) i naravno, raste sa Vama (čim još nije porastao onda je mali? Da li odgajate ljubimca ili kupujete alat?). Dodatno je stabilan i lak za upotrebu iako se svakodnevne AV, DB i slične poruke o greškama na engleskom uobičajena stvar jer je u najnovijim alatima napravljen samo za Vas, juče, pa je to normalno, ali “nema veze” jer svi imaju i neophodnih na desetine ljudi u podršci koji su izuzetno dobri ljudi koji jedva čekaju da Vam reše problem koji je njihov stabilni softver napravio, i da Vam postanu prijatelji jer Vas pitaju za zdravlje, kad je već neophodno da se često čujete.

oblak-Softver_za_poslovanje Ako zanemarimo troslovne skraćenice, i kreativne opise, radi čuvanja kapaciteta za razmišljanje u svrhu izlaska iz ove zavrzlame, pogledajmo pojedinačne i u istoj rečenici suprotstavljene izjave i izbegnimo logičku zamku. Treba, pre svega, da razmislite

postoji li softver koji ima SVE dobre karakteristike iz SVIH segmenata?


Da li je moguće da nešto bude i novo i staro i opšteprihvaćeno i unikatno i modularno i integralno istovremeno? Takav “proizvod” možda postoji, ali ne u realnosti, to je sasvim izvesno. Svi takvi modeli podrazumevaju da će softver imati urađeno SVE što kupac poželi u zamenu za novac i razlikuju se u formi i količini novca. Usluge su usluge, a neki proizvođači softvera su proizvođači i imaju etičke norme i ne rade baš sve za i zbog novca. Mislite o tome pri odlučivanju, jer, sa softverskom kućom ćete sarađivati godinama i decenijama.

Elem, ponudu smo sagledali: Ima i nema svega što Vama treba, i na komad i na parče i na modul i na mesec, za tačno onoliko novaca koliko ste spremni da potrošite, a “sve” može i za oko 20€ koje svako ima. I to, naravno, na Cloudu. Dakle, sreća, sreća, radost…

I da zaključimo prvi korak: Ovo kratko sagledavanje bi trebalo da pokaže da pravite RAZLIKU IZMEĐU softverskog PROIZVODA(to je ono kad tačno znate šta kupujete) i softverskih USLUGA koje će neko TEK IZVRŠITI nakon što mu objasnite šta Vam tačno treba. Možda… Neki će reći da je to ISTO i da nije bitno da li je usluga ili proizvod. Ipak postoji razlika. Evo zašto je bitno: proizvod ima poznate karakteristike, a usluga to ne može imati jer će se tek desiti. Bitno je da li investirate vreme u učenje i korišćenje nečega što znate kako radi ili u nešto što ne znate da li će uopšte raditi. Vreme je jedini neobnovljivi ali i neponovljivi resurs i zato preporučujemo proizvod. I to, ako je ikako moguće, ceo, a ne u modulima i delovima, da bi znali šta ste i da li ste stvarno kupili (ili iznajmili na neko vreme, samo dok plaćate) i da li “sve to” (+neki broj budućih modula +dorade ) radi za Vaše poslovanje u celini, a ne samo za robno ili nešto slično. A bilo bi dobro da je taj proizvod kod Vas, a ne da su Vaši podaci negde tamo i da im pristupate preko nekog tamo na koga nikako ne možete da utičete. Jer, šta ako neki od tih, iz opravdanih razloga, prestanu da rade i Vi ostanete bez podataka o sopstvenom poslovanju? Brrr…

Korak 2. Budite realni


Budimo realni, tražimo nemoguće, reče neki student nekad, kao dosetku, a danas svi to traže – ali su skroz ozbiljni.

Ako krenemo tom logikom onda bolje: „Traži previše da bi dobio makar nešto?“ Hmm…
Evo tri od više načina traženja poslovnog i drugog softvera koje treba izbegavati:

Da bi ostali u realnosti treba:

Izbegavati, pod a) Traženja softvera po našoj meri, a da uopšte ne znamo koja nam je mera. Softver se, inače, pravi po precizno definisanim projektima, koji obično u praksi ne postoje, već postoji samo spisak lepih želja. softver po meri Kako bi spisak lepih želja pretočili u projekat izrade softvera potrebna je ili dodatna OZBILJNA edukacija ili angažovanje kvalitetnog softverskog sistem arhitekte koji se razume u poslovanje? Ma neee… To samo malo da se „doradi” i „gotovo“. Znamo svi da nema šanse, ali i potrebe i želje postoje. Setite se one legendarne: “Da se ja pitam, ja bi ovde proter’o autobus!”. Slično, zar ne?

Osim toga, većina “softvera po meri” nikad ne zaživi u praksi već ostaje na nivou lepih želja i nerealizovanih, ali plaćenih, ideja. Izrada softvera se plaća godinama, podrška ima pune ruke posla, sve to u praksi funkcioniše lošije nego što je zamišljeno, ali šta je tu je, sve ide nekako, bolje je nego ranije dok je bilo ručno… Priznati da smo pogrešili ne možemo jer toga dugo nismo svesni. Kad shvatimo da to nije to, previše vremena smo već potrošilii, a novcu da i ne govorimo. A softver se godinama stvara i stvara i stvara (i stvara…). Osim toga, hteli smo po meri, što znači da niko nije ni mogao da zna kako će to ispasti, ali bila je lepa ideja. A kad smo već počeli moramo i da završimo i ostajemo tu gde smo. Ako je sve opisano Vaša mera, onda napred, možda baš kod Vas ispadne baš baš (baš!) dobro, uprkos dosadašnjoj decenijskoj praksi.

Izbegavati, pod b) Kupovinu softvera koji koriste multinacionalne kompanije, kojima su serveri u sobama, kao na slici pored. Kupovina softvera prilagođenog svetskoj ekonomiji u domaćim uslovima nije uvek najbolje rešenje. serveri_poslovni_softver_Lidder Da li je to bolje od domaćeg softverskog proizvoda koji je nastao u našim uslovima? Najverovatnije nije. Ako ste firma svetskog kalibra, onda samo napred, spremite dosta € i krenite u akciju. Takva akcija svakako podrazumeva da dugo plaćate razna prilagođenja našim propisima (isplate, plate, pdv evidencije, obavezni elementi računa, obrasci, bilansi, fiskalne kase, itd, itd…) i uslovima poslovanja (plaćanje na odloženo, česte nivelacije, revalorizacije, neophodnost viševalutnih izveštaja i indeksiranja cena) i da se godinama bavite prilagođenjem svoje organizacije softveru ili ćete plaćati prilagođenje softvera organizaciji, što traje još više, umesto da radite ono zbog čega firma postoji. Neki koji su to uradili prateći moderne trendove i dalje imaju neki “domaći” softver na kome sve rade paralelno da bi znali stanje i ko kome i šta duguje, i o tome ne pričaju, a to mnogo govori.

Izbegavati, pod c) Kupovinu softvera razvijanog za neki deo državne uprave, neko ministarstvo ili javno preduzeće. Održavanje toga nečega što niko ne zna tačno šta je, gde je i zašto i koliko modula instalirano, verovatno je skuplje nego što smemo da zamislimo. code-racunovodstveni_program-Lidder

Ako niste takva vrsta organizacije, nego mikro ili malo preduzeće koje je slučajno planiralo da kupi nešto što koristi opština ili neka uprava ili direkcija za nešto, razmislite ponovo.
Vama najverovatnije treba softver da biste bili efikasniji, da biste radili sa manjim brojem ljudi ili brže, a ne suprotno. Ako ste na tržištu kupujte od tržišno orijentisanih firmi. Ciljevi, interesi i način rada softverske kompanije bi trebalo da odgovaraju Vašim ciljevima, interesima i načinu rada. Neefikasni timovi Vam neće napraviti efikasno rešenje.

I da zaključimo drugi korak: Korak dva kaže da je osnovno da ostanete realni u zahtevima. Razmislite još jednom jeste li Vi ti koji mogu da plaćaju razvoj posebnog softvera (radi se o desetinama ili stotinama hiljada evra godišnje) ili da li je potrebno da dižete kredite i koristite softver za multinacionalne kompanije za Vaših 20-ak radnih stanica, ili da kupujete programe koji služe usložnjavanju posla i povećanju broja zaposlenih ljudi. Definišite koliki ste, kome ste slični i šta Vam stvarno treba. Nemojte pratiti „trendove“, pratite efikasnost i profit.

Korak 3. Kad ništa drugo ne pomaže…

Na prvi pogled, nema dobrog načina da se počne sa izborom, ali alat za povećanje efikasnosti poslovanja nam treba, pa je logično da…

Potražite pomoć prijatelja!


A poslovni prijatelji koriste neki softver koji je nasleđen od kada su došli tu gde su, koji je “takav nekakav” jer je gazdin prijatelj završio ETF i zna da programira, koji je tu jer je agencija koristila taj softver pa moraju i oni, jer je Mika Lazin doneo taj softver i muče se s njim već 10 godina, ali bolje neprijatelj koga poznaješ nego prijatelj koga ne poznaješ… i možemo navesti ovako bar još 10 pogrešnih razloga zbog kojih neko koristi bilo koji poslovni softver, a koji će Vam poslovni prijatelj svakako i srdačno preporučiti ako ste samo poslovni prijatelji.
preporuka prijatelja-knjigovodstveni-program-Lidder
Mislite da nije tako? Mislite da su Vam poslovni prijatelji bolji od toga? Koliko bi ste se Vi zauzeli i stvarno analizirali šta Vašem poslovnom prijatelju stvarno treba (čitaj: potrošili bar dva-tri dana) da bi mu preporučili neki softver? Mi znamo da ne bi više od pola sata-sat i uz kaficu i par neobaveznih tema preporučili svoj softver. Čast izuzecima.

Da, tako će i toliko će vremena posvetiti i oni Vama, a Vi onda treba da kupite softver po takvoj preporuci i potrošite na njega bar godinu – dve. Setite se koji su sve pogrešni razlozi iz kojih neko može da koristi bilo koji poslovni softver i razmislite hoćete li godinama da istražujete da li to i Vama odgovara ili hoćete nešto što tačno znate kako radi i u većini slučajeva odgovara Vašoj firmi.

Ukoliko kupite softver isključivo na preporuku poslovnog prijatelja rizikujete da završite u gomili papira i posla isto kao i on! Trebalo bi da radite pametnije, a ne više ili isto! Osim ako Vaš poslovni prijatelj ne radi sve idealno efikasno, naravno. 🙂

I, sad, ispostavilo se da ni preporuka konkretnog softvera od strane poslovnih prijatelja nije baš neki način za odabir… a izgleda da nije ni jedan od načina koji nam prvo padaju na pamet, moraćemo da budemo vispreniji i izaberemo mudro: ili ćemo odabrati savetnika za izbor poslovnog softvera kako bi on odabrao za nas ili ćemo se prihvatiti koraka 4 iz ovog vodiča.

Korak 4. Kratka analiza, mudri zaključak i jednostavno rešenje


Kratka analiza:

Situacija na tržištu je takva da se isuviše često prodaju manje ili više lepe i dobre ideje, ali ne i gotovi proizvodi, ili se prodaju “proizvodi” koji su nastali pre koji mesec ili pre par dana, i koji nemaju svih onih par hiljada funkcija koje poslovni softver čine poslovnim softverom. A dok ih ne naprave i dok se provera u praksi ne desi to je samo skup ideja koje će možda biti, a možda i neće biti realizovane, za dosta godina, a Vi poslujete sada.
trziste_softvera_Lidder Naše tržište prašta, sročio je suštinu, politički korektno, jedan poznati IT analitičar. Ovde svi to znaju i zbog toga skoro niko nije sputan istinom.

“Fake it until you make it” princip je sveprisutan, a novinari dodatno “obrazuju” publiku stereotipima o brzoj zaradi i prekonoćnim zaradama uz pomoć tehnologije, što rezultira novim krugom u kome su svi pomalo u novoj bajci koja govori o tome kako se preko noći u raznim biznis inkubatorima, prave kompleksna softverska rešenja koja su jeftina za kupca, laka i brza za pravljenje i naravno na nekom cloudu. Isto tamo, na cloudu, je i deda mraz. Odmah pored, na polici pored cloud rešenja.

U realnosti mi imamo konkretan posao na konkretnom desktopu (stolu). I posao stoji, a mi se premišljamo na koje od stotinu dugmadi po ekranu treba da ciljamo mišem… hiljaditi put… jer smo birali na brzinu i mislili da je ono što je u reklami, zapravo i tačno. A nije baš tako. Nije sav softver isti, nemaju svi ista iskustva i često ono što neko drugi koristi neće biti udobno Vama. Neophodno je da softver stvarno postoji i samostalno radi bez neophodnosti stalne podrške i neophodno je da se u to kompletno i sami uverite.

(M)udri zaključak:

Sve se zove softver, ali je malo toga zapravo softverski proizvod sa unapred poznatim karakteristikama koje se moraju brojati u hiljadama, kada je u pitanju poslovni softver. To zapravo tražite. Malo je softverskih proizvoda, koji imaju ažurna pisana uputstva na srpskom koja sadrže hiljade opisa unapred i odavno poznatih komandi i funkcija tog alata. Ali ih ima.

I, neophodno Vam je da alat bude sjajan, jer samo sjajan alat će Vam umešati zadovoljstvo u posao. Ako je alat samo “dovoljno dobar”, što je česta “preporuka” za softver, i ako nema ozbiljno uputstvo te mu je time podrška neophodna, ako nema kakvu-takvu istoriju (da nije pisan “iz početka” na svakih 6-7 godina), rad će Vam biti samo rad, svaki dan…

I, konačno, jedno od jednostavnih rešenja: Lidder 10 MRS.

Preporuka data od strane samog proizvođača softvera, u ovom slučaju nas, uvek ima manju težinu nego preporuka poslovnog prijatelja ili Gugla? knjigovodstveni program lidder-knjige

Na Guglu svako piše šta hoće, a poslovni prijatelj radi u nekom softveru par godina i struka mu nije softver već neki drugi posao u kome je dobar. A mi se bavimo isključivo softverom od 1992. godine, kao firma.

Naši osnovni stavovi su da je najbolje imati jedan program bez modula i skrivenih troškova, da i podaci i program treba da su zauvek Vaši i da su kod Vas (a na internetu samo svrsishodno i kada Vi to želite) kao i da je bolje manje kliktati mišem, a uraditi više.

Pa Vi odmerite.

Mi bi poverovali prijatelju. Ali samo ako koristi Lidder, jer takav prijatelj je mudar prijatelj, a mudrim prijateljima treba verovati! 🙂 Onim drugima nije da ne treba, ali sad, pošto već merimo, a uzimajući u obzir da mi pravimo Lidder 10 MRS i znamo da je dobar… Preporučujemo se!




Ukoliko Vam se dopao post, prijavite se na listu kako ne biste propustili neki od narednih.






Prethodni blog post: Trend koji biramo da pratimo