Kviz: Šta je poslovni softver?
- A) Softver je usluga koju neko (programeri) nekome (korisnicima “programa”) vrše.
- B) Softver je „kupovina“ vremena nekog lica vičnog programiranju.
- C) Softver je delo implementatora, gde ima programera koji dolaze u paketu sa konsultantom i dodeljuju se Vama kao korisniku softvera koji u isto vreme i postoji i koji će ipak biti i napravljen “po Vašoj meri”.
- www) Softver je internet stranica na kojoj uz pomoć internet pregledača moj knjigovođa i ja vodimo moju firmu.
- L) Poslovni softver je proiozvod koji ima unapred poznate SVE karakteristike koje su opisane u tehničkom uputstvu za podešavanje i korišćenje i koje se unapred mogu isprobati i videti u praktičnoj upotrebi BAŠ onakvim kakvi će biti kod Vas u firmi.
U (A) slučaju, tražili ste uslugu, pa ako niste zadovoljni, promenićete izvršioca usluge, kao kod na primer, servisera klima uređaja. Samo, ciklusi kod softvera nisu dva dana, kao kod klime, nego više godina i pogrešan koncept izrade se primeti tek nakon koje godine, cena je neuporediva, pa je preporuka da se dobro razmisli pre ovakvog shvatanja “softvera”. Greška kod izbora majstora za klimu će koštati jednu popravku, par dana nervoze i to je to. A greška kod izbora majstora koji će Vam “praviti softver za poslovanje” koji ćete koristiti u sledećih 5 godina dok ne ukapirate da je problem sistemski… će Vas koštati toliko da nećete imati više nerava da tu situaciju menjate jer sve zajedno već previše košta… a naizgled deluje udobno, jer, majstor je tu da popravi i da izađe u susret (čitaj izvrši uslugu) kad god zatreba. O vožnji majstora u automobilu, pisali smo ovde.
U (B) slučaju, razmislite o tome koliko će dugo programer koga ste iznajmili, hteti da Vam radi to što od njega tražite. Koliko ste puta čuli od poslovnih prijatelja “…programer (ili programeri) su mi otišli za Kanadu?”. Postoji realna mogućnost da se unajmljenom programeru otvori šansa za unosan posao u Kanadi. I šta tada? Otići će. Drugo, naša država na sve načine pomaže stranim firmama i firmicama da programere uzimaju odavde i koriste ih negde drugde, što je dobro za programere ali vrlo loše za Vas koji ste iznajmli programera da nešto počne, radi to nešto koju godinu i onda… ništa… A knjigovodstveni programi, kako se najčešće nazivaju poslovni programi, ne mogu da se naprave za godinu-dve dana. Osim ako ti programi za poslovanje nisu trivijalni, a ni jedno poslovanje koje traje više od par godina i zahteva nekakav softver, nije trivijalno. Ako tražite samo “fakturisanje u excelu” ili “PK1 na kompjuteru” onda je ovo pravi način. Za sve drugo nije.
U slučajevima A i B Vi ste, kupujući takav “softver”, zapravo kupili potencijal, a ne stvarno postojeću stvar ili stvarni kvalitet: Usluga će Vam možda biti izvršena kako je obećano, a programer(i) će Vam možda uraditi posao onako kako ste ga Vi zamislili i kako očekujete. Činjenica je da u svetu oko 75% softvera po meri nikad ne bude stavljeno u funkciju, a da samo 5% takvog softvera zapravo i stvarno radi u praksi posle godinu dana.
Kao i na svakoj lutriji, možda se baš Vama posreći. A kada Vam se posreći da Vam posao bude urađen kako treba, onda Vam se možda posreći i da programer bude dostupan da Vam tako napravljen program za poslovanje i održava…
Ko je spomenuo mešano meso?
U (c) slučaju, tj. ako ste “softver” “kupili” (i softver i kupili su pod navodnicima jer zapravo ne znate šta ste i kako kupili) od nekog zastupnika / implementatora koji će “prilagoditi” neki softver koji nisu oni pravili, tu ste opet kupili nekog programera ali sa ekstra konsultantom. To je malo bolje od slučaja A) i B), ali sada zavisite od dva čoveka i jednog najverovatnije stranog proizvođača koji ni ne zna za Vas ni za Vaše potrebe u nekoj tamo Srbiji u kojoj su Zakoni manje više nejasni nama, a kamo li njima.
To što “svi to rade”, tj. kupuju od nekih proizvođača, a preko naših implementatora, ne znači da je to dobro. Naprotiv. Prvo, neki strani proizvođači imaju posebne zahteve iz mnogo zemalja. Dok Vaš opravdani zahtev stigne do njih, pa dok to neko prevede i stavi zahtev u kontekst prođe još vremena. Setite se, oni ne posluju u ovom okruženju, ne razumeju ni hitnost ni suštinu kao mi. Kad ispravka stigne, treba neko da je prevede i kada Vi ispravku vidite, ni ne znate šta ste hteli jer je prošlo previše vremena. Ako hoćete brzu ispravku, morate se obratiti implementatoru koji ima programere. Proizvođač ima za cilj da mu proizvod bude stabilan i bez previše ispravki, a implementator da izađe u susret korisniku, a ta dva stava rezultuju internim sukobima i Vašom nestabilnošču. Zbog mnogo lokalnih ispravki imate veliki broj “zaglavljenih” implementacija koje ne mogu preuzimati nove verzije osnovnog programa, a zbog previše zahteva i integracije lokalnih rešenja u glavno rešenje imate neophodnost da se osnovni program piše na svakih 5 do 10 godina iz početka – od nule se, dakle, prave i traže greške i sve što ide uz nov proizvod, iako firma postoji ko zna od kad.
Ovo je mešana varijanta gde imate i uslugu (a) i vreme (b) i poluproizvod (priča se da neko ima poluprevedeno uputstvo) i najpopularnija je kod nas. I ti implementatori često odlaze da rade nešto profitabilnije od sitnih dorada. Strane firme odlaze za većim profitom… Nije zdravo, al’ je ukusno? Da, kada se predstvljaju samo dobre strane svih učesnika u događaju deluje sjajno, a mi ovde, za Vas, zavirujemo iza kulisa.
www.najboljiprogramyacelokupnovodjenjesvegayasamopareura.com
U (www) slučaju, nema šta mnogo da se kaže, jer oni sami kažu da je sve na jedan e-klik. Ko ima vremena i živaca, taj će click by click, polako, vrlo polako, jedan po jedan klik voditi svoje e-poslovanje na svom e-internetu u internet pregledaču koji trenutno radi ispravno. “Kamen po kamen – palaća”, klik po klik – faktura, pa polako. Gde su Vam podaci koje ste unosili mesecima, u ovom slučaju? Nemate pojma, da Vam pomognemo da odgovorite. Da li se bekapuju? Kažu da je tako. Ko sve vidi te vaše podatke koji su tamo negde? Niko, kažu. Šta kad Vam ne radi internet? Pa svima uvek radi… osim kad ne radi, rekli bi zlobnici. Zašto se verzija menja kad god nekom padne na pamet, a ne kada Vama odgovara? Zato što Vi nemate nikakvu kontrolu ni nad čim. Zamislite da prestanete da plaćate… Šta imate onda? Obećanje da ćete imati podatke? Može i sa telefona? Naravno, probajte. Ko nije probao, ne zna koliko je to neupotrebljivo. I svi rade u isto vreme, i knjigovođa i Vi i Vaši zaposleni i oni koji to možda i nisu… Da! I sve to ne košta praktično ništa: Tako je. Pa što svi ne koriste ovu WWW varijantu? Ostaje nepoznato…
I, sačuvasmo najbolje za kraj 😀
Ostaje nam da objasnimo i L) Varijantu poimanja softvera i to ćemo uraditi kroz pojam Liddera. Mogli smo i na nekom drugom primeru, ali ovaj nam se najviše sviđa: Lidder je proizvod. Lidder postoji, radi, proveren je i mi prodajemo i Vi kupujete samo ono što zaista postoji i radi u više stotina firmi svaki dan preko 23 godine, bez pisanja iz početka, osim na početku. 🙂 Lidder je softverski proizvod, koji je kod Vas, koji je Vaš, kome automatski instalirate nove verzije kada Vi to poželite, koji proizvodi firma koja samo od toga živi već skoro četvrt veka. Lidder je, takođe, proizvod u kome se sve smislene dorade prirodno postaju deo sistema i gde se stvari prave u najnovijim alatima, ali ne ultra-rapidno, već na zanatski način – tako da traju i da imaju smisla, da Lidder bude nezamenjiv alat svom virtuozu. Neki će pomisliti da ovaj naš sistem nema mane… nije da nema, ali moramo da ostavimo nešto i za komentare? Neko će naći za shodno da napiše neku zamerku? 🙂
Prethodni blog post: “Vozite li automehaničara u automobilu?”