– Eeeee-EPP i Eeeee-Fakture!!!

Poštovani korisnici Liddera, kao što smo najavili u prethodnim novostima, od ove verzije uvedena je EEPP (Elektronska Evidencija Prethodnog Poreza) koja je u primeni u 1.10.2024.god. Nadamo se da ćete biti zadovoljni poslom koji smo uradili u vrlo kratkom roku, s obzirom na to da su poslednje izmene na SEFu, što se tiče EEPP, bile u subotu 28.09.2024.god. i da će potreba za ručnim korekcijama biti minimalna.

EEPP se popunjava na osnovu dokumenata koji su proknjiženi i evidentirani u KUR PDV evidenciji, pa će sve što se tamo nalazi biti preneto u odgovarajuća polja EEPP. Ipak, to je delimično automatsko popunjavanje za poreski period jer za polja iz Dela 5. osim 5.2.5 Lidder nema evidencije pa ćete to popunjavati ručno, korigovanjem polja u EEPP preko SEF-a. EEPP iz Liddera možete slati više puta na SEF, npr. uradili ste neka dodatna knjiženja i ponovo reobračunali POPDV i treba da dopunite EEPP, u takvim slučajevima ponovo ćete ići na slanje EEPP i biće izvršena korekcija u okviru EEPP. Kada prvi put pošaljete EEPP na SEF, otvorena EPP će imati status “Evidentirana” i sve izmene koje budu u toku tog dana kroz naknadna slanja će i dalje imati status “Evidentirana”. Ako sledećeg dana pošaljete ponovo dopunjenu EEPP i ona će imati status “Evidentirana” stim što će evidencija od prethodnog dana dobiti status “Korigovana”. Nije tako strašno kako u prvom momentu izgleda 😉


– EEPP iz Obračunavanja PDVa

Uvedena su dve nove opcije u koraku 4.Obračunavanje PDVa i to su “Specifikacija za EEPP” i “Slanje EEPP”.

Kada iz bilo koje od PDV evidencija komandom “J” krenete u formiranje i obračunavanje PDVa za odabrani poreski period, nakon urađenog obračuna dobijate mogućnost pregleda i štampanja “Specifikacije za EEPP” sa elementima koji treba da idu u fajl za slanje EPP. Specifikacija na kraju ima stavku “Ukupno odbitni PDV:”, iznos koji tu dobijete treba da se složi sa iznosom iz polja 109 POPDV prijave. Specifikacija EEPP je podeljena po glavnim delovima iz propisane EPP:

   · Deo 1. Nabavka dobara i usluga u RS od obveznika PDV – promet za koji je poreski dužnik isporučilac dobara, odnosno pružalac usluga. U delu 1. popunjavamo polja osnovice i PDV razvrstane po izvoru “Fiskalni računi” i “Drugi računi” i to na osnovu obeležja dokumenata FR, DR, a iz dokumenata sa obeležjem EF uzimamo samo odbitni PDV po tarifama i dodajemo na zbir odbitnog PDVa u polje “1.1.5 PDV koji se može odbiti kao prethodni porez”.

   · Deo 2. Nabavka dobara i usluga u RS od obveznika PDV – promet za koji je poreski dužnik primalac dobara, odnosno, pružalac usluga. U delu 2. popunjavamo polja za odbitni PDV i to iz dokumenata u kojima je urađen interni obračun PDVa (komanda za interni obračun Shift+C):
     2.1.4 za prenos prava raspolaganja na građevinskim objektima za koje je poreski dužnik obveznik PDV primalac dobara;
     2.2.4 za Promet dobara i usluga (osim prenosa prava raspolaganja na građevinskim objektima) za koje je poreski dužnik obveznik PDV primalac dobara i usluga;
     2.3.4 za Povećanje osnovice, odnosno PDV uzimamo iz VD-14 (ostali ulazni računi u kojima su proknjiženi dokumenti o povećanju/knjižna zaduženja na kojima je poreski dužnik primalac dobara i usluga i u kojima je PDV iskazan na 2700/4700);
     2.4.4 za Smanjenje osnovice, odnosno PDV, podatke o PDV uzimamo iz VD-3 (povrat po kalkulaciji) i VD-72 (storno) za proknjižena dokumenta o smanjenju/knjižnja odobrenja;
     2.5.4 za Naknade ili deo naknade koji je plaćen pre izvršenog prometa (avans), podatke o odbitnom PDV uzimamo iz VD-69 raspored datog avansa sa obavezom internog obračuna PDV;
     2.6.4 za Smanjenje prethodnog poreza iz avansa, podatak o smanjenju PDV iz avansa uzimamo iz storno VD-69 sa internim obračunom PDV;

   · Deo 3. PDV za uvoz/dopremanje dobara stavljenih u slobodan promet u skladu sa carinskim propisima. U delu 3. popunjavamo polja 3.2. Plaćeni PDV koji se može odbiti i 3.4. Ukupno plaćeni PDV koji se može odbiti i to iz polja 6.4 POPDV;

   · Deo 4. PDV nadoknada plaćena poljoprivredniku, ukljućujući i povećanje. U delu 4. popunjavamo oba predviđena polja i to iz polja POPDV 7.3 i 7.4 KUR evidencije;

   · Deo 5. Ispravka odbitka prethodnog poreza (5.1 – povećanje i 5.2 – smanjenje). U delu 5. popunjavamo polje “5.2.5 Drugi osnov (npr. storniranje)”, u ovo polje ulazi PDV iz dela 1.4.5 ukupno smanjenje i 1.6.5 ukupno smanjenje avansa. Sva druga polja, ako ima potrebe popunićete ručno, korigovanjem u EPP direktno na SEFu.

Nakon provere, EPP šaljete na SEF klikom na dugme “Slanje EEPP”.


Za proveru EPP koja je popunjena na SEFu slanjem EEPP iz Liddera, proveru vršite tako što ćete sabrati/oduzeti polja sa sledećim oznakama: 1.1.5 + 1.2.5 + 1.3.5 + 1.5.5 + 2.1.4 + 2.2.4 + 2.3.4 – 2.4.4 + 2.5.4 – 2.4.4 + 2.5.4 – 2.6.4 + 3.4 + 4.2 – 5.2.5. Polja 1.4.5 i 1.6.5 se preskaču, zbir ta dva polja (PDV) treba da bude jednak polju 5.2.5. Rezultat navedenih polja treba da dâ ukupan odbitni PDV iz polja 109 POPDV prijave.


Za sve eventualne propuste, ako smo ih napravili, slobodno nam pišite na e-mail office@nd.rs ili se javite.

– KIR-storno
U PDV evidenciji smo dodali novu knjigu koja sadrži izlazne račune koji su: storno fakture, knjižna odobrenja i stornirane izvorne fakture. Uveden je novi tip fiksne kolone “Storno dokumenta”. Za upis dokumenata u ovu evidenciju potrebno je uraditi reobračun korišćenjem komande “Shift+R” sa prepisivanjem dokumenata. Samo za ovu evidenciju dodat je i izbor tipa dokumenta kod filtriranja (Storno dokument, Knj. odobrenje, Stornirana faktura). Filtriranje po vrsti storno dokumenata se dobija komandom “Shift + U”.