– Eeeee-EPP i Eeeee-Fakture !!!

   · Promenjeno preuzimanje dokumenata
Izmenjena je funkcija za preuzimanje dokumenata preko API-ja. Shodno toj promeni, prilagodili smo način funkcionisanja kako biste i dalje imali sve potrebne informacije pre preuzimanja kao i mogućnost preuzimanja dokumenata za odabrane datume i periode.

   · Uskoro SEF uvodi „Obaveštenje primaoca o prethodnom porezu”
Trenutno je dokument „Obaveštenje primaoca o prethodnom porezu” u test fazi na DEMO e-fakturama (SEF verzija 3.14). Ovaj dokument će u stvari zameniti trenutno važeća dokumenta za „Saglasnost za umanjenje PDV obaveze” tako da nećete morati dobavljačima posebno-naknadno da šaljete mailove sa saglasnostima već ćete to raditi direktno iz preuzetih dokumenata o smanjenju.

U Lidderu je već spremna opcija „Slanje Obaveštenja” i čeka implementaciju nove verzije SEFa sa novim modulom „Obaveštenje primaoca o prethodnom porezu”. U momentu dok pišemo ove novosti još uvek ne znamo kada će biti objavljena nova verzija SEFa, ali ćemo opisati način rada za „Slanje Obaveštenje” iz primljenih dokumenata o smanjenju, primljenih storno faktura i avansnih faktura.

– Slanje Obaveštenja primaoca o prethodnom porezu
Iz primljnog dokumenta o smanjenju, stornirane ulazne fakture ili stornirane primljene avansne fakture, nakon preuzimanja dokumenta u eArhivu, odmah ili nakon importa i knjiženja pristiglog dokumenta o smanjenju kroz izmenu priloga moći ćete da pošaljete preko SEFa pošiljaocu „Obaveštenje primaoca o prethodnom porezu”. Pored opcija „Potvrdi”, „Odbaci” i „Storniraj” dodali smo i opciju „Slanje Obaveštenja”. Klikom na „Slanje Obaveštenja” iz „Izmene” dobićete formu za izmenu i slanje „Obaveštenja o prethodnom porezu” gde će biti upisan broj dokumenta po kome ćete slati obaveštenje (to je u stvari nekadašnji dokument o saglasnosti o knjiženju i umanjenju PDV obaveze) i to sa napomenom: Obaveštavamo vas da smo u svojim knjigama sproveli knjiženja vezana za navedeni dokument tako što smo korigovali PDV za navedeni iznos (ovo je samo predlog teksta koji vi možete sami korigovati ili obrisati i ostaviti prazno jer nije obavezno polje, ili ćete napisati novi tekst napomene po svojoj želji. Tu će odmah biti upisan i iznos PDVa iz dokumenta koji ne sme biti veći, a ni sa negativnim iznosom (Lidder vam neće ni dozvoliti slanje Obaveštenja sa pomenutim iznosima. Iznos PDVa može biti jednak ili manji od iznosa na dokumentu, a može biti i 0,00 dinara.

Nakon slanja Obaveštenja SEF će vratiti informaciju o Jedinstvenom Identifikatoru Obaveštenja koji će biti upisan kao informacija uz status dokumenta (dodali smo novu kolonu “ID Obaveštenja / datum” u eArhivi dokumenata) i promeniće se sličica samog statusa.

Obaveštenje po nekom dokumentu možete poslati više puta, s tim što će vas Lidder obavestiti da je Obaveštenje već poslato i nakon potvdre slanja biće upisan novi ID broj obaveštenja i datum slanja.

Za sada SEF nije omogućio preuzimanje PDF poslatog Obaveštenja tako da ćete, ako želite da ga priložite i arhivirate uz primljeni dokument, poslato obaveštenje u PDF formatu preuzeti sa SEFa iz modula “Obaveštenje primaoca o prethodnom porezu” iz sekcije „Lista datih obaveštenja o prethodnom porezu” i ubaciti u Lidder eArhivu.

Iz proknjiženog knjižnog odobrenja možete komandom „P” štampati Saglasnost i tako dobiti PDF sa dokumentom o Saglasnosti i odmah će se otvoriti i forma za slanje Obaveštenja na SEF, ovo je zgodno jer možete proveriti podatke i prekopirati deo teksta iz saglasnosti u napomenu koju želite da ide i u Obaveštenje za SEF.

Primljena „Obaveštenja primaoca o prethodnom porezu” od vaših kupaca ćete moći da vidite jedino na SEFu u sekciji „Lista primljenih obaveštenja o prethodnom porezu”, jer za sada nema načina da se primljena obaveštenja preuzmu automatski, čak ni informacija da je neko obaveštenje pristiglo.

– Ubrzan ulazak u eArhivu (F9)
Kod firmi koje imaju i po 30-40 hiljada dokumenata, ulazak u eArhivu sada traje svega 3–4 sekunde. Ubrzani su i ulazak i pretrage u okviru eArhive, tako da se sve operacije odvijaju gotovo trenutno.

– VD-72 i interni obračun PDV za ulaz od INO-dobavljača
Od sada će Lidder automatski da obeleži da se radi „7. Ulaz od stranih lica koji nisu obveznici” ako su zadovoljena sva tri uslova u šifri komitenta (da ništa nije uneto u polje PIBa, da nije u PDVu i da je unet „Identifikator INO-komitenta” što bi bio „VAT number” Ino-komitenta.

Takođe, ako pre izrade intenog obračuna PDVa, komandom „S” obeležite „2. Ulaz dobara na koja se plaća PDV”, pa komandom „Shift+C” uradite interni obračun, izračunati PDV će odmah biti urađen na kontima 2760/4700, tako da više neće biti potrebe da sami ručno menjate konto 2700 na „2760-PDV obračunat na usluge INO-lica”.

Sve ostalo je nepromenjeno, nakon knjiženja dobićete pitanje za slanje u PE na SEF.

– VD-72 za knjiženje „Dokumenta o smanjenju”
Od ove verzije i za „VD-72 storno” uvedeno je štampanje dokumenta „Saglasnost za umanjenje PDV obaveze”. Ako knjižite dokumenta o smanjenju ili storno ulaznih faktura troškova kroz VD-72 od sada ćete po tim dokumentima moći vašem dobavljaču da pošaljete dokument saglasnosti-obaveštenja o sprovedenom knjiženju primljenog dokumenta.

– Saglasnost za umanjenje PDV obaveze
Od ove verzije je malo promenjen tekst dokumenta o saglasnosti za umanjenje PDV obaveze. Inače dokument o saglasnosti knjiženja se može odštampati iz sledećih vrsta dokumenata:

1. „VD-3 Ulazna kalkulacija-povrat” za dokumenta vraćene robe dobaljaču;
2. „VD-72 Ulazni računi troškova-storno” za finasijska odobrenja od dobavljača;
3. „VD-1 Izlazni dokument o smanjenju ili storno fakture izdate kupcu”, kod ove vrste dokumenta pošto se radi o izdatim dokumentima o smanjenju kupcu, štampaju se dva dokumenta i to:
„Zahtev” za Saglasnost umanjenja PDVa (povrat) i dokument „Saglasnost za umanjenj PDV obaveze” kao pomoć kupcu (iako niste u obavezi) da ne mora on da piše saglasnost već da što pre može da vam potpiše i vrati unapred pripremljen dokument o saglasnosti.

– Faktura INO-kupcu kada je promet izvršen u Srbiji
Pošto se ukazala potreba za izdavanje faktura za izvršeni promet u Srbiji inostranim kupcima, uveli smo uslove koji će prepoznati vrstu prometa i takva faktura će se ispravno evidentirati u KIR evidenciji na polju 3.2 POPDV pošto se na ovakav promet obračunava i plaća PDV.

Za izdavanje ovakvih faktura potrebo je da su zadovoljena sva tri uslova u šifri komitenta (da ništa nije uneto u polje PIBa, da nije u PDVu i da je unet „Identifikator INO-komitenta” što bi bio „VAT number” Ino-komitenta. Ako su sva tri uslova zadovoljena Lidder će automatski pri knjiženju ovakve fakture, bez da išta obeležavate komadom „M” pošto i ne treba, biti proknježena na kontu „2050-INO KUPCI” i faktura će moći da se odštampa i u odabranoj stranoj valuti.

Takođe, pošto je promet izvršen u Srbiji i obračunat je PDV, a nije izdata elektronska faktura i podatak o prometu nije evidentiran ni u pojedinačnu evidenciju, promet je potrebno evidentirati kroz Zbirnu evidenciju u „Promet uz naknadu”, što će Lidder i uraditi ako na postavljeno pitanje „Da upišem podatak o poreskoj obavezi u zbirnu PDV evidenciju na SEFu?” odgovorite sa “„Da”.

– Promena datuma storno AF/knj.odobrenja po AF
Pošto je mnogo korisnika dolazilo u nedoumici koji datum treba da stoji pri izdavanju storno avansne fakture a koji pri izdavanju dokumenta o smanjenju po avansnoj fakturi, uveli smo promenu datuma kada se iz „Storno AF” komandom „3” menja alternativni naziv dokumenta. Od sada će pri korišćenju komande „3” iz storno AF na „Knjižno odobrenje po AF” biti promenjen datum u polju „Dat. otp.” sa datuma iz AF po kojoj se radi knjižno odobrenje (dokument o smanjenju) na datum koji je unešen kao datum izdavanja/formiranja dokumenta.

– Još bolja pametna pretraga u okviru Pregled/stanja
Promenjen je princip pretrage – sada je dovoljno da pri ulasku u pregled šifara počnete da kucate željeni pojam, a Lidder će pomoću svoje AI logike automatski pronaći i prikazati sve šifre koje mogu biti povezane sa unetim terminom. Više nije potrebno koristiti komandu „F3” i posebno birati parametar pretrage – spisak se odmah filtrira i ostaju samo relevantne šifre. Ovaj vid pretrage bi trebalo da vam značajno ubrza i skrati vreme traženja određenog artikla, pogotovo ako ima dosta sličnih analitika sa našim (ć, č, š, đ, ž) i velikim/malim slovima.

Primeri:
– ukucate „casa” › biće prikazane i šifre ČAŠA i CASA
– ukucate „ured” › biće prikazane i šifre UREĐAJ, UREDAJ i UREDJAJ

– Servis/Opcije/Firma/Parametri – izmenjen izgled, funkcionalnost ista
U sekciji Parametri izmenjen je izgled, dok je funkcionalnost ostala ista. Uklonjeni su suvišni elementi, a podešavanja za eFakture pomerena su tako da budu vidljiva i na manjim, nepodržanim rezolucijama. Preporuka je da rezolucija ekrana bude 1920×1080 sa „scale” podešenim na 100%. Nikako nemojte koristiti rezoluciju manju od 1280×1024, jer se u tom slučaju pojedini segmenti neće lepo prikazivati, a rad će biti sporiji i manje praktičan.

Info:
– 14.10.2025. prestaje podrška za Windows 10!
Nakon 10 godina, od 14. oktobra 2025. godine, Microsoft više neće pružati besplatna softverska ažuriranja, tehničku podršku ili sigurnosne ispravke za Windows 10. Vaš računar će i dalje raditi, kao i Lidder na njemu, ali svakim danom se povećava sigurnosni rizik. Hakeri će biti motivisani da više nego ikada traže propuste u Windows 10 jer će imati mnogo više vremena da eksploatišu taj propust.

Takođe ćemo i mi, krajem 2026. godine prestati da testiramo Lidder na Windows 10 operativnom sistemu. Savetujemo da blagovremeno pređete na korišćenje Windows 11 operativnog sistema iako znamo da nije najoptimalniji i da je za njega potrebno dosta više resursa nego za Windows 10. Tako je bilo i do sada, nije baš najbolja promena ali je promena koja mora da se desi, tako da imajte to u vidu!