– Eeeee-Fakture i Eeeee-EPP !!!

Zapamtite, ako Vam se nešto ne sviđa i ako možete da promenite onda i menjajte ali, ako je to nešto nemoguće promeniti, prihvatite kao nešto nad čim nemate kontrolu, a ni mehanizme za promenu, i naučite da živite i radite sa tim!

Kao što ste verovatno upoznati, od 1. septembra su u primeni novi Pravilnici u vezi sa PDV i elektronskim fakturisanjem i elektronskim evidentiranjem PDV. Promene su nelogične i u nekim slučajeva u koliziji sa Zakonom o računovodstvu, ali prihvatamo to kao nešto na šta ne možemo da utičemo i nećemo dalje komentarisati…

Kako je Ministarstvo finansija, na sastanku sa UPSS-om 26.08.2024.godine najavilo da će biti “relaksirana primena pravilnika”, i zvanično je izvršena izmena Pravilnika o elektronskom fakturisanju. U Službenom glasniku RS br. 72/2024 od 30.08.2024.godine sa primenom od 01.09.2024.godine, objavljen je “Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o elektronskom fakturisanju” i u čl.7. piše:

“U periodu od 1. septembra 2024.godine zaključno sa 31. decembrom 2024.godine, u postupcima provere pravilnosti elektronskog evidentiranja poreza na dodatu vrednost, Ministarstvo finansija ne uzima u obzir eventualne greške pri iskazivanu podataka u evidencijama poreza na dodatu vrednost.”


NA OSNOVU IZMENJENIH PRAVILNIKA URADILI SMO SLEDEĆE:

   · Uvedene nove jedinice mere
Prateći izmene na SEF-u, u novoj verziji Liddera uvedene su nove jedinice mere: sekunda, aktivnost, hektar, ar, centimetar kvadratni, set, komplet, par i kilovat. Ova funkcionalnost omogućava usklađenost sa SEF-om.

   · Nove poreske kategorije
Po objavljenom Pravilniku o elektronskim fakturama uvedene su nove poreske kategorije. Kategorija S je podeljena na S10 i S20 u zavisnosti od poreske tarife koja se koristi, o nvoim kategorijama ne treba da razmišljate jer će one automatski biti upisane. Da biste dobili i šifru osnova tj. klasifikaciju prometa PDV-RS-OBJ za prvi prenos raspolaganja na novoizgrađenim objektima biće potrebno da u izlaznoj fakturi, komandom “M” u Ostalom prometu čekirate “4. Prvi prenos građevinskih objekata”

Takođe je i kategorija AE (čl.10 Zakona o PDV) dobila razdvajanje po tarifama i nove klasifikacije prometa: PDV-RS-10-2-5-3 OBJ i PDV-RS-10-2-2, takođe i kategorija E/PDV-RS-25-2-3 (oslobođenje po čl.25 za promet objekata), koje zavise od toga kako ste obeležili fakturu komandom “M”. U ovom delu oko obeležavanja radite kao i dosad uz precizniji izbor kategorije prometa pre slanja fakture na SEF.

   · Izmenjena Pojedinačna evidencija
Na osnovu novih zahteva koje je postavila država, format pojedinačne evidencije je drastično promenjen. Broj polja je povećan sa 19 na 34, kako bi se olakšalo praćenje od strane nadležnih organa. Iako je osnovni princip vođenja evidencije ostao nepromenjen, nova pravila su dovela do novog, potpuno novog formata i kompleksnijeg unosa i razvrstavanja podataka. Ova promena je rezultat državnih regulativa koje su, nažalost, povećale obim i složenost administrativnih obaveza, ali mi smo se potrudili da Vama rad u Lidder-u ostane isto jednostavan kao i do sada.

   · Izmenjena Zbirna evidencija
Na osnovu novih zahteva koje je postavila država, format zbirne evidencije je takođe totalno promenjen. Broj polja je povećan sa 16 na čak 78, što omogućava detaljnije praćenje podataka od strane nadležnih organa. Iako je osnovni princip vođenja zbirne evidencije ostao isti, nova regulativa je dovela do kompleksnijeg formata. Za korisnike, proces ostaje jednostavan jer Lidder automatski raspoređuje podatke prema novim pravilima, olakšavajući unos informacija u skladu sa novim zahtevima.

   · Uvedeno je razdvajanje datuma nastanka poreske obaveze

– Fakture:
1) Datum prometa – Dan nastanka PDV obaveze je datum prometa
2) Član 16. Tačka 2a) ZPDV – Dan nastanka PDV obaveze je datum izdavanja fakture u skladu sa čl.16 tačka 2) – U Lidderu je to kada u fakturi, nakon unosa a pre knjiženja, komandom “9” promenimo status da faktura nema datum prometa;
3) Član 36a ZPDV – Dan nastanka PDV obaveze je datum naplate (PDV se obračunava na dan plaćanja, uglavnom je reč o Avansnim i Konačnim fakturama);
4) Ne nastaje obaveza obračuna PDV – za promet za koji izdavalac nije poreski dužnik i za promet za koji je propisano poresko oslobođenje.

– Avansna faktura:
1) Datum avansa – Dan nastanka PDV obaveze je datum naplate avansa;
2) Ne nastaje obaveza obračuna PDV – Za izdavaoca avansne fakture ne nastaje obaveza obračuna PDV po osnovu naplate avansa (npr. reč je o avansu za promet za koji izdavalac nije poreski dužnik, avansu za promet za koji je propisano poresko oslobođenje i dr.).

– Dokument o povećanju:
1) Datum izdavanja – zaračunavanje troškova – Dan nastanka/povećanja PDV obaveze je datum izdavanja dokumenta o povećanju kojim se zaračunavaju troškovi, a na osnovu kojeg dolazi do povećanja osnovice za promet;
2) Datum povećanja – ugovor – Dan nastanka/povećanja PDV obaveze je datum kada je u skladu sa ugovorom došlo do povećanja osnovice za promet – nova opcija. „Ne nastaje obaveza obračuna PDV” – Za izdavaoca dokumenta o povećanju ne nastaje obaveza obračuna PDV (npr. reč je o dokumentu o povećanju za promet za koji izdavalac nije poreski dužnik, dokument o povećanju za promet za koji je propisano poresko oslobođenje i dr.)
*Ovu opciju za sada ne podržavamo jer je nejasno o kom datumu je reč i kako se to odnosi na PDV evidenciju u Lidderu.

U principu, ove napomene na dokumentima će biti automatski upisane u zavisnosti od vrste dokumenta, odabrane poreske kategorije i obeležja da li je firma u sistemu PDVa ili ne. Bitno je da vodite računa o datumu pod kojim knjižite.


· NAPOMENA-PREPORUKA
Naš je savet, ako je ikako moguće da izbegnete “Storniranje” dokumenata, vrlo je komplikovano storniranja sprovesti kroz Pojedinačnu i Zbirnu evidenciju na SEFu. Naravno, mi smo sproveli sva moguća storniranja, ali ipak je bolje da storniranih dokumanata ima što je moguće manje.


   · Priprema za EEPP
Uvedeno je razvrstavanje ulaznih dokumenata radi popunjavanja Elektronske Evidencije Prethodnog Poreza (EEPP). Objava tehničke dokumentacije i puštanje u rad EEPP na SEFu je planirana za 15.09.2024.god. od strane MF i Unifiedpost programera koji rade na izmenama na SEFu.

U najnovijoj verziji Liddera, uvedeno je razvrstavanje ulaznih dokumenata za vrste dokumenata 2, 3, 4, 5, 69 i 72, prema izvoru dokumenta. Uvedena su tri nova izvora: “Drugi račun”, “Fiskalni račun” i “Elektronska faktura”. Takođe, dodat je izvor “Nedefinisano” za dokumente pre 01.09.2024. godine i za one koji ne pripadaju nijednom od definisanih izvora. Ova izmena je uvedena u pripremi za EPP (Evidencija prethodnog poreza), koji stupa na snagu 01.10.2024. godine i zahteva da se ulazni dokumenti dostave u ovom razvrstanom obliku. Preporuka je da počnete da razvrstavate ulazna dokumenta po uvedenim kategorijama. Mi ćemo se potruditi, kao što smo i do sada radili, da vam olakšamo popunjavanje EEPP evidencije i to automatskim evidentiranjem (podaci koje možemo da izvučemo iz dokumenata) i pripremom specifikacija koje će pomoći pri ručnom popunjavnju.

– Uveden QR kod za plaćanje na virmanima
Uvedena funkcionalnost generisanja QR koda prilikom štampe virmana. Ova funkcija omogućava brže i jednostavnije plaćanje skeniranjem QR koda putem mobilnih bankarskih aplikacija, čime se značajno ubrzava proces uplate i smanjuje mogućnost grešaka prilikom unošenja podataka.

– Kontni okvir u novoj formi
U najnovijoj verziji Liddera, kontni okvir je redizajniran i sada je dostupan u novoj Windows formi. Ova forma pruža sve funkcionalnosti koje su vam već poznate, uz unapređen korisnički interfejs koji omogućava jednostavniji i pregledniji rad sa kontnim okvirima. Korisnici će i dalje moći da koriste sve postojeće opcije, uz dodatnu fleksibilnost i poboljšanu upotrebljivost.

– Kontiranje u novoj formi
U ovoj verziji Liddera, osim kontnog okvira, kontiranje je prebačeno u novu Windows formu, koja zadržava sve postojeće funkcionalnosti, uključujući unos i izmenu konta, povezivanje sa dokumentima, šablone za kontiranje i praćenje konta. Novi dizajn interfejsa čini rad preglednijim i jednostavnijim. Takođe, sve novootvorene firme automatski imaju unapred postavljeno kontiranje za sve tipove dokumenata, čime se eliminiše potreba za ručnim prilagođavanjem.


Najava za narednu verziju:

Od naredne verzije biće uveden EPP (Evidencija prethodnog poreza), koja će se popunjavati delimično automatski i delimično ručno preko SEF-a. Ministarstvo Finansija je najavilo da ćemo mi, proizvođači softvera, imati pristup testnom portalu za testiranje i prilagođavanje sredinom septembra, dok će EPP zvanično početi sa radom od 1. oktobra. Smatramo da je rok veoma kratak, ali ćemo se potruditi da, kao i do sada, pravovremeno dostavimo članovima Lidder kluba novu verziju sa svim novinama koje uvodi država i učinimo proces što jednostavnijim.