Kada dobijete poriv za kupovinom velikog modularnog sistema, često zvanog „ERP program“ što je suštinski pogrešno (u prevodu je to okvirno filozofija poslovanja, a ne program), a poriv krene iz želje za imitiranjem nekog svog uzora u biznisu, to može biti ozbiljan problem. U najmanju ruku to će biti skup fetiš i opasna igra ako stvarno niste u kategoriji velikih preduzeća i internacionalnih korporacija.
Enterprise Resource Planning
Ako Vam se ideja “ERP programa” svidi, a malo kome se ne bi svidelo da mu ekipa spretnih implementatora danima priča kako mu je firma baš jedinstvena, te je neophodno dugo prilagođavanje inače savršenog modularnog programa (samo zbog tih jedinstvenosti), i pri tome imate sredstava da finansirate tako nešto, a da Vam to stvarno nije neophodno – uhvaćeni ste u klopku. Kada kupite makar nešto od modula iz nekog od mnogih mogućih, ali ne i pravih razloga, nemojte se čuditi kada saznate da Vam se dobar deo posla radi delom u tamo nekom excelu, a delom u nekom demo programu koji knjigovođa kome tražite podatke mora da koristi ne bi li Vam dao te podatke u razumnom roku.Dimenzija vremena u crnoj rupi
Kada krenete sa implementacijom ERP programa i raznih modula, definicija svega se menja iz korena, vreme staje i svi u tom procesu postaju bogovi svoje realnosti. Više ništa neće biti isto, a nazad nećete moći, pa zato razmislite pre toga. Ovaj moj uvid u temu možda može da Vam pomogne. I da, ovde ne pričam o modularnim knjigovodstvenim programima koji su se samoprozvali ERP modularnim sistemom, već o ERP sistemima koji su i planirani da to budu. Mada i time što su modularni, i time što se ugledaju na njih, i ti knjigovodstveni programi imaju dosta sličnih negativnih osobina velikih ERPova.U modularnom/ERP svetu normalno je da sadašnje podatke koji vam trebaju sada, dobijete NEKAD, sledeće nedelje, a nakon stručnih konsultacija sa celim većem stručnjaka.
Svi oni će, često, zaključiti (pod patronatom internog revizora) da treba da Vam daju ono što od podataka imaju, a da ono što tražite, oni od implementatora traže kao doradu u nekom modulu, koja će, naravno, nakon višemesečnih (naravno) konsultacija i uvođenja i prilagođavanja moći da trenutno pokaže podatak na način koji Vam je trebao… sada, pre dva sata.
Na ovo bi prodavci modularnih ERP sistema rekli: “Ne, to nije tačno! Pa mi podatke imamo trenutno…”, što je naravno u 90% slučajeva samo reklama. I ništa više od toga u ovom svetu. U njihovom svetu gde nema dimenzije vremena, sve je moguće… Tamo kod njih implementacije traju godinama, a oni to zovu uspehom. Cena implementacije, obuke i dorada dvadesetostruko premašuju početnu cenu i oni to zovu vrlo pristupačnim. Imaju svoju realnost u koju uvlače sve koje mogu – kao CRNA RUPA.
Kikiriki karikatura
U ERP i modularnim sistemima se može desiti da od unošenja podatka o tome da je neko kupio 10 kg pečenog kikirikija u neki modul za fakturisanje, pa do momenta dok se taj podatak, jadan, provuče živ i upotrebljiv do nekih modula za „web“ ili neko drugo izveštavanje, iz koga će preći u modul za finansijsko i magacinsko, pa preko toga do modula za neku „poslovnu inteligenciju“ iz koga će neko kome se podatak traži da isti izvuče, ja ću (pisac ovog teksta) ne samo da pojedem sav taj kikiriki, već ću i da uvenem u međuvremenu od tolike soli, čekajući da mi služba analitike, na osnovu svog klaud biznis intelidžens modula kaže gde je voda koju treba SADA da popijem – sledeće nedelje će biti kasno! E sad, pošto su to dobri ljudi, nazvaće telefonom (cloud IP internom komunikacijom, moderno do kraja) skladište i pitati Lazu magacionera ima li vode. Ali, avaj! Laza tu vodu duži, a ne može da mi je da bez potvrde o plaćanju! A potvrda o plaćanju se dobija iz modula cloud corporate payment 2 koji još nije sinhronizovan sa web-on-premises modulom za Magacinsko koji se povezuje preko robnog na fakturisanje.Na scenu bi, u ovom hipotetičkom slučaju spašavanja blogera koji je dokazivao previše, odmah stupila grupa podrške i implementatora koja će krenuti da povezuje modul fakturisanja, sa modulom nečega tamo, jer voda koju Laza vidi – ustvari ni nije na stanju i nije tamo od pre 3 meseca, jer popis još nije proknjižen, a ulaz od pre 30 dana se tek sada obrađuje jer, znate ono, Nova godina, pa februar radimo u junu…
E, pošto sam ja (sada već svenuo i polumrtav sa crnim slutnjama i prilično poljuljanim poverenjem u modularni ERP sistem) platio avansno i nešto preko toga još prošle nedelje, ima da se načekam da moja uplata „prođe“ u sistem. Mislim, znaju sve „žene“ tamo u “finansijskoj operativi” da sam platio i tako to, ali to znaju zato što koriste neko programče koje su imale i pre uvođenja ERPa i u kome gledaju uplate da bi znale šta se dešava, ali za veliki ERP sistem…
Eeee… (što bi rekao Jedan Čovek) tu je potrebno više ljudi i još mnogo dana obuke da prođe da bi neko uneo stavku plaćanja u roku od N dana u te nove module za povezivanje modula. Naravno, jasno je da niko ne zna stanje ni u jednom magacinu bez brojanja. A o tačnim podacima nema ni govora, jer sve je uprosečeno i u klaudu i sa stanjem od pre neki dan, ali ne i tačno.
Pa nije, valjda, baš tako?
Nije. Ali u gornjoj priči mogu da se pronađu svi koji su videli kako nepregledno izgleda „kartica“ u nekom od uzora u ERP svetu. I za podatke koji jesu stigli do kartice treba ti velika koncentracija i vreme da uopšte uočiš jedan podatak, a informacija koja Vam treba je skup podataka. Oni koji se pronađu neće Vam lako to i potvrditi, naravno. Zašto? Neće, zato što je obuka za tumačenje kartice, samo jedna u nizu obuka koje će tek uslediti i zato što će posao za koji je potrebna tolika obuka biti posebno cenjen. Nema tu obuku svako. Osim toga, oni su samo obični zaposleni koji ne smeju da ljute mudre direktore koji su odlučili da je bolje imati neke ERP module i biti u društvu svojih velikih uzora nego imati informacije.Logika i isplativost ERPa u firmi i tako nije posao onoga ko razmišlja samo o svom poslu. Pa tako:
Knjigovođa o svom poslu kaže: “Bolje je da je komplikovanije, više ću im trebati, a i biće više seminara”;
Menadžer o svom poslu: “Što više zaposlenih/potčinjenih, viša pozicija u firmi i kancelarija bliža direktorovoj”;
IT manager o svom: “Što više novih kompjutera i programa i problema, to veća potreba za mnom i mojim malim tajnama velikih majstora koji je stalno na vezi sa supportom reselera vendora 3rd party add-ona koji putem multipleksa u bazi pravi problem…”;
… i svima je lepo.
A lepo je i onima koji drže obuku i pričaju Vam bajke o efikasnosti svaki put iz početka, lepo je i implementatorima koji imaju sigurnu zaradu do kraja života jer će ciklus nemam-izrada-implementaicja-obuka-dorada biti ponavljan dokle god imate novca.
I kada ova hipotetička cenjena firma završi sa dva puta više ljudi i tri puta manje efikasnosti i pored uvedenog ERPa, svi se čude… što je totalno irelevantno iz ugla pisca koji je pojeo kikiriki na početku priče i presušio jer do vode nije stigao.
Uplitanje u modularni ERP svet, ako stvarno niste međunarodna korporacija ili igrač u toj kategoriji, a samo 100-tinak firmi kod nas u Srbiji jeste, neće Vas prevesti žedne preko vode već ćete se najverovatnije udaviti u pesku, na obali. Doduše, ne odmah. To će trajati. I da budem makar malo pozitivan: Moguće je i da ćete u međuvremenu napredovati do prave multinacionalne korporacije i nećete ni primetiti sve navedeno, pa ni blogera sa kikirikijem. 🙂
Informacioni sistem preduzeća je ozbiljna priča, ali to ne znači da treba da je u oblacima i bez kraja.
Šta Vi kažete?
O bloggeru:
Digital Priest je višedecenijski softverski trudbenik 🙂 i novi blogger kome neke pojave u našoj branši baš smetaju, voli da polemiše, a politička korektnost mu nije omiljena disciplina. Ako se lako vređate, nemojte čitati njegove tekstove, može da se desi da se prepoznate, pa da se ljutite, a to mu nije namera, kako sam negde u nekom tekstu kaže. Svaki njegov blog i stav je samo to: lični stav, i nije obavezno i stav Lidder Monolita i bloga na kome ovo čitate. Nije obavezno, ali je vrlo moguće!
Ukoliko Vam se blog i tema dopadaju, prijavite se na listu
kako ne biste propustili neki od narednih postova.
kako ne biste propustili neki od narednih postova.
Prethodni blog post: Ne dozvolite da Vam marketing savlada zdrav razum (3/3)